donderdag 13 augustus 2009

ding 22

Zucht en steun.
Ik heb op de 23 dingen website nu al 3 of 4 keer alles bekeken en bedacht dat ik dit ding ging doen... maar ik vond iedere keer iets leukers dat ik in mijn opinie beter kon doen...
Maargoed, vandaag de zoveelste poging.
Dit "ding" voelt als huiswerk, terwijl de andere dingen leuk en nieuw waren en verrassends te ontdekken hadden.
Dat zie ik waarschijnlijk allemaal helemaal verkeerd....

Ik denk dat ik maar "ga" voor de vertaling die A.van Lierop op haar blog postte

1)De gebruiker betrekken bij de diensten van de bibliotheek en het transparant houden van het geheel.
Daar kan ik wel achter staan, openheid en duidelijkheid zijn prettig voor de klanten en maken de bibliotheek laagdrempelig.
Betrekken is niet altijd mogelijk, we kunnen moeilijk samen met de klanten bedenken hoeveel van welke exemplaren we aan zullen schaffen. Bovendien zullen weinigen het fijn vinden om die enorme lijsten met nieuw uitgekomen boeken door te nemen...
Betrekken bij de keuze aan lezingen bijvoorbeeld lijkt me wel haalbaar en een mooi item om op de website te zetten .

2)De bibliothecaris grijpt het gebruik van web 2.0 tools aan:
Daar zijn we met zijn allen druk mee bezig ! 23 dingen laat ons even snuffelen aan allerlei mooie 2.0 toepassingen en het is aan ons te bepalen wat voor onze bibliotheek het meest van toepassing zal zijn . Je kunt niet iedere bibliotheek over een kam scheren, hoe groot is de bibliotheek,hoeveel klanten, hoeveel medewerkers, waaruit bestaat de bevolking in het gebied ( ouderen, jongeren, religie, nationaliteiten ? ) Waar in Amsterdam wel interesse ( en ruimte en tijd ) voor is kan in Langedijk wel totaal oninteressant worden gevonden.

3) Geen technische vernieuwing puur omwille van techniek:
Nou, dat zal in ons nuchtere Noordhollandse plaatsje wel meevallen.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg! Point taken.

4)Goede en snelle beslissingen nemen:
Nobel streven en toepasselijk voor zo'n beetje ieder mens, ieder beroep en bijna iedere situatie. Natuurlijk willen we dat, we zullen er alleen niet altijd in slagen. Daar zijn we mensen voor, we maken ook fouten. Moeten fouten maken, daar leren we van.

5) is een trendspotter:
tja...
Misschien wel. Zit het niet in ieders aard om bezig te zijn met nieuwe dingen ?
En om dat dan met elkaar te delen, te bloggen , te twitteren, te hyven erover ?
Maar laten we nu niet de illusie scheppen dat er in iedere bibliothecaris bijvoorbeeld een Edwin ( ZB Digitaal ) schuilt. Met alle respect, maar zo intensief als hij bezig is met web 2.0, dat doen weinigen hem na. In Langedijk schuilt dat tot nu toe in geen van ons....

6) begrijpt waar het inhoudelijk over gaat:
Zelf actief deelnemen in de wereld 2.0 en dit overbrengen aan de bezoekers van de bibliotheek. De meest logische gang van zaken, want alleen op deze manier kan je anderen enthousiast maken ;-)

Zo...tot zover een deel van ding 22...


De twee you tube filmpjes die ook bij L.A.R.S. te vinden zijn geven een mooi beeld van hoe het er in de toekomst ( nabije toekomst ) uit kan/zal gaan zien. Mooi! Kom maar op !

En verder heb ik me inderdaad aangemeld bij de Ning van de bibliotheken en het geval op mijn Facebook gezet. En in de Netvibes geplakt en nu lees ik in die Ning regelmatig het een en ander. Netvibes is echt een uitkomst, zeker met deze cursus, want inmiddels heb ik zoveel accounts dat ik af en toe zelf niet meer weet waar ik in vredesnaam allemaal aan het uithangen ben....

8 opmerkingen:

  1. Nou, zie je nou, dat viel toch best mee? Nu nog even Ding 23 en er kan een afvinkvinkje achter de cursus.

    Ik weet trouwens niet zeker of we echt niks met de klant en de collectie kunnen. Daar moet toch iets op/mee te verzinnen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. achteraf wel ja ;-)

    Oh, er is overal een mouw aan te passen en je kan natuurlijk een kleiner deel aanbieden en men daaruit laten kiezen. Of steeds uit een onderwerp: deze maand over "varen" , welke materialen hebben de interesse van de mens in Waterrijk Langedijk ?
    bijvoorbeeld..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Of een leuke poll op de website?
    Wilt u 4x, 8x, 12x of nog veel meer maal de nieuwste ... hmm (vul iets in, ik lees geen fictie)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt je huiswerk goed gedaan. Nu op naar het laatste ding. Dan hebben Arie en Ike je weer terug:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Saavedra, thanks. Ja, die vragen zich continue af wat ik doe en Arie wil het nu leren om er zelf iets mee te doen met zijn muziek !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En dan komt Truusje er nog achteraan.
    Na het lezen van al jullie verslagen zakt mij de moed in de schoenen,
    maarja wil ik een certificaatje scoren moet het toch af.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Blognuss, het was mijn ding ook niet, het gaat je zeker weten lukken ! Jij bent zo goed bezig. Suc6

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grondig lijstje met statements. De bibliotheek die geïnteresseerd is in de mening en behoefte van de klant, hem daarin zeggenschap geeft en daar iets mee doet. Dat is een grote stap voor veel organisaties, maar wel één die noodzakelijk wordt. Klanten organiseren zich snel en makkelijk en kunnen je daardoor steunen of afbreken. Je staat sterker als je klanten betrekt bij het ontwikkelen van het product, de distributie, het op de markt brengen en de ondersteuning. Met name op internet speelt dat heel erg en heeft er voor gezorgd dat een bedrijf als Google zo groot is geworden. Google kom je overal tegen. Op de sites van gebruikers, in hun mailbox, hun advertenties, hun Netvibes noem maar op. Mensen hoeven niet persé naar de site van Google te gaan om het te kunnen gebruiken. Dat zou de bibliotheek ook moeten nastreven en de filmpjes die je noemt geven voorbeelden hoe dat in de toekomst zeker kan gaan.

    Er is een invloedrijk manifest voor het internettijdperk "the cluetrain manifesto" (ja nog één) dat stelt dat "markten om gesprekken vragen". Oftewel dat hedendaagse organisaties niet langer afhankelijk zijn van marketing, maar van het in gesprek zijn....

    BeantwoordenVerwijderen