maandag 25 maart 2013

Twitter verdiept

Na het lezen van de tekst in de verdiepdingen van Twitter, hoorde ik de echo van de meneer van Saxion alweer in mijn gedachten... waarom doe je dat, wat is het doel, waarom denk je dat en waarom is dat belangrijk ? Een jaar terug bij de cursus media wijsheid, wat eigenlijk meer een cursus: "hoe maak ik een goed plan van aanpak ?", was degene die de lessen gaf, vaak hopeloos irritant. De man klonk als Herman Finkers, qua accent dus, maar de grap bleef uit al die weken...

Bij bibliotheek Langedijk zijn we waarschijnlijk meer van het 'doen' dan van het 'plannen'. Wacht, dat is te generaliserend, laat ik zeggen dat ik zo ben en ik weet nog wel op zin minst één ander persoon die wel zo is.. En dat heeft wel zijn charme natuurlijk, alleen raakt de draad of het doel dan gaandeweg kwijt, was er niet of komt er ook niet. Tijdens deze lessen zal ik me bij alles proberen de nep-Finkers voor de geest te halen en te bedenken: Hoe kan ik De sociale media inzetten voor het behoud van de bibliotheek. Dus niet alleen Twitter.

Twitter is een mooie uitvinding. Ik lees alles liever dan dat ik er zelf iets op post. En dat is de laatste tijd zeker zo, maar dat heeft meer met mijn privé leven te maken, dat dankzij al die sociale media niet meer zo privé blijkt te zijn. Maar dat is een ander verhaal..

Dat wij voor de bibliotheek gingen Twitteren hebben we niet een plan gemaakt, van wat we met Twitter willen bereiken. En ook niet zozeer bedacht wie wel wel en niet terug volgen. In eerste instantie volgden we werkelijk iedereen terug, ja, zelfs Erotiek Nederland ( dat was vóór de 50 tinten hype...nu zie ik het 'bibliotheek-nut' er wel van in ) en Sneeuwhoogten ..in hoeverre is dat iets van belang voor de bibliotheek ? Kortom, nu volgen we niet iedereen terug, de lijst was ook werkelijk niet meer te overzien, zelfs niet in Tweetdeck of Hootsuite.

Hootsuite is een fijne uitvinding, alle sociale media in één oogopslag. Mooi. Die app heb ik ook meteen op de iPad geïnstalleerd. Er zijn voor de iPad ( en misschien dus ook voor Android ) zó vreselijk veel apps om de sociale media bij te houden... Ik zal er een paar noemen. Ik kreeg op zoekterm "twitter" in de appstore 1.993 resultaten.

Wat ik grappig vond is Twitfollow via deze app kan je zien wie je ontvolgen en wie je niet terugvolgt. Lekker "Big Brother is watching" toch? Is dat nuttig voor de bibliotheek ? Ja, ik denk het wel, want zo is het wel mogelijk om uit te vinden waarom men ons niet terug volgt of waarom iemand ons ontvolgt. Als je weet wie het zijn, kan je vragen stellen en vervolgens je eigen service verbeteren.

Ook een leuke is Fake Location for Facebook and Twitter. Je kan op die manier overal ter wereld zijn vanuit je luie stoel. Grappig. Nuttig voor de bibliotheek ? Tja, als grapje misschien. Verder puur voor het vermaak.

Er werd tijdens de startsessie geopperd om iets met Durf te Vragen op Twitter te doen als Bibliotheek, informatiespecialist. En dan de lokale vragen oplossen, dus zoeken naar #dtv binnen gemeente Langedijk. Misschien is het een idee om eens naar een sessie te gaan, bv in die van de ObA op 19 april. De idee om mensen uit Langedijk te helpen met het beantwoorden van hun vragen en daarmee de bibliotheek meer in de spotlights te zetten spreekt me wel aan. De kwestie die de ...maarrrr... geeft is: hoeveel tijd kost dat, hoeveel tijd hebben we er voor over ? Hoe is dat in te plannen in het rooster van dagelijkse werkzaamheden. Wat geef je prioriteit ? Met zoiets laat je alleen een positieve indruk achter wanneer je duidelijk aanwezig bent op het internet, op Twitter. Nu wil ik niet negatief zijn, maar ons team bestaat uit 11 personen. Dat staat in geen verhouding met bibliotheken zoals de ObA waar het naar mijn idee, personeelstechnisch, een stuk makkelijker in te vullen valt dan bij ons. Suggesties zijn welkom !

Voor alsnog denk ik dat Bibliotheek Langedijk Twitter inzet om ervoor te zorgen dat de naam met regelmaat voorbij komt, om activiteiten te promoten en om interactie met leden te hebben, contacten te onderhouden. We zouden nog veel meer op Twitter aanwezig kunnen zijn, maar ook hier blijft geval: tijd ? een belangrijk onderdeel.

19 opmerkingen:

  1. Misschien moeten we eerst eens uitzoeken hoeveel #dtv's er eigenlijk in Langedijk (en omstreken) gesteld worden voor we weer roosters enzo gaan maken? Misschien valt t wel ernstig mee?

    Blijft de verklaring van dat rare konijnenicoon. Maar die komt misschien nog een andere keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Konijn is weg hoor, anders moet ik dat nog weken horen ;-)

    En niet alleen mbt Durf te Vragen, maar sowieso over Twitter, de invulling en het doel en de frequentie, dat is best iets om over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer, ik was wel nieuwsgierig naar waarom je een wortelkauwend konijn tot icoon had verheven.

      Weet je wat, we gaan een twitterplan opstellen. Hoeveel tweets per dag en waarover moeten ze gaan.

      Verwijderen
    2. Dat kan ik hier niet zeggen..over dat konijn...:-)

      Verwijderen
  3. Auw dat soort cursussen ken ik maar al te goed. Rode vlekken krijg je ervan. Met dit soort tools is het ook vaak gewoon doen en uitproberen en al doende leren. Maar we zijn inmiddels wel in het stadium dat we ook resultaat willen zien en effectief bij willen dragen. En ja dat kost tijd en nee dat kun je niet altijd verwachten van bibliotheken als Langedijk en Heiloo.

    Maar met Hootsuite is er wel een automatische zoekopdracht van te maken, zodat je zoals Ton ook voorstelt, kunt inschatten hoeveel en wat voor vragen dat er nou zijn per dag. Want een groot deel is natuurlijk weinig serieus te nemen als vraag. Daar kreunt en piept het initiatief ook onder. Het is zo populair geworden en de hoeveelheid weinig serieuze toepassingen ervan ook. Toch blijft het initiatief prachtig en heeft het in korte tijd onze traditionele rol overgenomen.

    Overigens zijn de Druftevragensessie vaak niet Twitter gerelateerd. Twitter is slecht een hulpmiddel dat ingezet wordt bij het systeem van belangeloze vraagbeantwoording. Je zit in zo'n sessie om een whiteboard en iemand mag een vraag stellen. Vervolgens gaan de aanwezigen met geeltjes suggesties en antwoorden er omheen plakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben je wel eens bij zo'n durftevragen-sessie geweest ? Het klinkt op zich wel leuk en mijn vraag zou dan ook een Twitter gerelateerde zijn waarom men antwoord mag plakken, ook met geeltjes :-)
      Ik vraag me wel eens af hoe andere bibliotheken Twitter organiseren. Wie en hoe vaak etc. En dan met name de kleine bibliotheken, want dat de ObA meer ruimte heeft, dat begrijp ik.
      Ik zal voor Langedijk ook eens een Hootsuite account maken en zien wat daar dan uit komt.

      Verwijderen
    2. Ik heb een sessie meegemaakt in de bibliotheek Haarlem. Ze doen dit soort sessies vaker in bibliotheken. Je betaalt wat je denkt dat het waard was.

      Twitter wordt vaak door dezelfde mensen gedaan die ook op Facebook posten. Vorm een Social Media-redactie en stem zaken af en delegeer. Maak voor het blog een schema wanneer wat voor bijdragen door wie geschreven worden. Maak een contentplanning. Gebruik bijvoorbeeld de issuekalender en jullie jaarplanning en deel de acties in. Zet erbij welke communicatiemiddelen ingezet gaan worden, wie daarvoor verantwoordelijk is en wanneer zaken aangeleverd en gepost moeten worden. Op deze manier mak je zaken overzichtelijk, weet iedereen wie waar, wanneer voor verantwoordelijk is. Je hoeft dan alleen nog maar te letten op de dagelijks zaken en de activiteiten die tussendoor komen.

      Verwijderen
    3. Daar noem je wel weer wat handige dingen Edo, dank je wel.

      En betalen naar wat je denkt dat het waard was ? Apart zeg, halen ze dan nog wel wat op ook ?

      Verwijderen
    4. Doorgaans komen ze heel goed uit de kosten. Het legt de druk bij jezelf om goed te presteren en de sociale druk bij de ander om je daarvoor te belonen.

      Verwijderen
  4. Dat was ik vergeten te zeggen, goed blog, in de zin van goed geschreven. Je zou best op het bibliotheekblog kunnen schrijven, om maar eens iets te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ooohhh daar was ik al bang voor, die reactie...maar die kan ik ook verwijderen zie ik ;-)

      Verwijderen
    2. Je kunt t wel verwijderen maar sommige dingen, daar heb ik dan raar genoeg weer een heel goed geheugen voor.

      Verwijderen
  5. Leuk stukje! En ook leerzaam. Fake Location kende ik nog niet. Dat ga ik zeker een keer gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is lachen, ik zag het laatst bij iemand op Facebook. Die zat dan weer in New York, dan in de Berlijn... alleen postte hij zijn acties achter elkaar door. Toen was het niet geloofwaardig meer. Hij was in een half uur de wereld rond..

    BeantwoordenVerwijderen