dinsdag 11 juni 2013

Landelijk - Langedijk

Die twee woorden, in de titel, hebben altijd al iets met elkaar. De MacBook denkt vaak, als ik Langedijk schrijf , dat ik eigenlijk landelijk wil schrijven. Vandaag raakt ie helemaal in de war. Zoals iedereen die langer in de bibliotheekbranche werkzaam is. Want de tendens is van Landelijk naar lokaal en nu weer terug naar Landelijk. Tegen een kind zou je zeggen: Hoor eens, wat wil je nou eigenlijk ? Maak een keuze, beslis!

In dit geval is het niet aan ons, dat begrijp ik, dus jojo-en we er gezellig achteraan.

Alle items die genoemd worden op site van de VerdiepDingen zijn mij wel bekend. Nu ben ik ook degene die de website invulling mag geven, dus ja , ik werk met Drupal en de widgetstore. Onze 'oude' site was mooi, maar eerlijk is eerlijk, de huidige is mooier en professioneler en biedt veel meer mogelijkheden dan we voorheen hadden. Met relatief weinig moeite kan je je site vullen met leuke widgets. Het systeem op zich is wel wat omslachtiger, maar nu, bijna een jaar verder, is het helemaal gewoon geworden om ermee te werken. Dat alle sites, alle bibliotheek sites, op elkaar gaan lijken vind ik niet zo'n probleem. Want de bibliotheek is meer dan alleen de website met de standaard dingen erop. Wij lichten zelf uit wat wij belangrijk vinden en verder is er ook de sociale media nog, dus mogelijkheden genoeg om toch een eigen identiteit te houden.

Naar de Nationale Bibliotheek Catalogus ben ik erg benieuwd. Hopelijk is deze iets minder rigide dan de WiseCatalogus, maar wat meer zoals de search engine Google. Eentje die méédenkt met je. Wanneer je een keer een spel- of typefout maakt, dat je dan toch bij het juiste materiaal komt omdat die catalogus denkt: oh, bedoelde u misschien...?

Door op elkaar te lijken, met de websites en posters, kan de Bibliotheek een meer herkenbaar instrument worden. Zodat het bij de inwoners van dit land gewoon logisch zal zijn dat de bieb er is en duidelijk is wat er te doen is en de mogelijkheden zijn. Zoals inderdaad dat bij Ikea en Hema en AH het geval is. Waarom niet ?

Juist doordat alle bibliotheken hetzelfde logo voeren en er professioneler uitzien zullen mensen deze onderstaande quote ook eerder zo voelen:

4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. eh ja, ik vind dat logo wel okay. :-)
      Voor het publiek lekker duidelijk. DAT is de bibliotheek.

      Verwijderen
    2. Ergens dit jaar, tegen het eind of zo, nemen we het landelijke logo over. T staat op die steeds langer wordende lijst met te doene dingen.

      Verwijderen