vrijdag 22 mei 2009

ding 8

Foto's bewerken ! Helemaal leuk.
Online had ik eigenlijk nog niet eerder gedaan, wel met diverse programma's op de PC.
De resultaten zijn soms verrassend mooi. Niet altijd... ik hoef geen foto die een draaikolk is of een potloodtekening. Maar okay, smaken verschillen en je kan wel Alle kanten op met die mogelijkheden.

Eerst maar eens een foto stream erop zetten met originele foto's ( of bijna dan, ik had deze niet digitaal, dus eerst aan t scannen en snijden geweest, toen in Flick-r en nu hier )



Foto's gemaakt in Indonesie, 4 jaar terug. Op eiland Sulawesi.
Via Java met een binnenlandse vlucht naar Udjung Padang ( Makassar ) en verder met openbaar vervoer en rugzak naar Mamasa en Rantepao, een gebied beter bekend als Tana Torajah.
Tana Torajah kent een eigen "religie" en is vooral beroemd om de begrafenisrituelen.
Een begrafenis daar kan wel 3 of 4 jaar na overlijden plaatsvinden. De overledene ligt zolang gebalsemd en wel onder de woning en krijgt iedere dag bezoen en rijst.
De familie kan intussen sparen voor een begrafenis.
Er wordt voor de overledene een soort dorp gebouwd en vele mensen krijgen een uitnodiging.
De gehele plechtigheid duurt wel 5 dagen en al die tijd verblijven de genodigden bij elkaar. Iedere genodigde is verplicht een geschenk mee te brengen, een offer.
Welvaardende families nemen vee mee. Het duurste, meest belangrijke is een kerbau en liefst met verschillende of alleen blauwe ogen . Plus zo groot mogelijke hoorns.
Na een paar dagen gezang en dans worden de dieren geslacht. Het is een bloederige bedoeling... er gaat echter niets verloren. Alles wordt gegeten, gepekeld en verdeeld.
De dagen van de slachting heb ik aan me voorbij laten gaan, ik ben er de 2e dag geweest, toen velen kwamen met hun offers, al dan niet vastgebonden een bamboestokken. Mijn offer was een slof kretek sigaretten, zijn ze dol op. Hoezo roken is ongezond ?
Na de 5 dagen krijgt de overledene een laatste rustplaats in de rotswanden.
En alsof ze op een tribune zitten krijgt iedere dode een houtgesneden pop , een tau tau, die op hem moet lijken en over de achtergebleven familie kan waken.
Uiteindelijk, na jaren , willen de skeletten wel eens door weersomstandigheden elders tercht komen en zie je onder de rotsen plots wat schedels liggen...omringt door restanten kist en andere botten...

Wat meer in Centraal Sulawesi heb ik me met mijn partner gewaagd aan een jungle tocht van 4 dagen. Een dag met een , tja, jeep-achtige auto al Camel-trophy hotsend en klotsend, tot er geen weg meer was, laten rijden om vervolgens in 3 dagen dik 60 km te lopen . Met rugzak. In een immense hitte. ( vlak onder de evenaar ) heuvel op en af. Slapen deden we bij de lokale bevolking. In een houten hokje met daar in twee "bedden".... en kakkerlakken en spinnen.... Wassen in de rivier.
Het ene moment voelde ik me alsof in een shampoo commercial beland, haren wassend in de rivier, tussen de enorme bomen, neushoornvogels die over vliegen. Het andere moment was het echt een beproeving om in een broeikas zo moeilijk te gaan lopen doen. Elke maaltijd koude rijst uit een bananenblad of niet identificeerbaar eten bij lokalen. Tja.

Als laatste hebben we uiteindelijk de reis besloten met een verblijf in een hutje op een eiland Bunaken. Noord Sulawesi. Bunaken is een Marine National Park. En het was er heerlijk. Geen gemotoriseerd vervoer mogelijk. Uitzicht op zee en prachtig snorkelen daar.

Goed, maar het ging eigenlijk om foto's bewerken.
Nu een aantal van dezelfde foto's als daarnet, maar nu bewerkt.

4 opmerkingen:

  1. Zo je bent lekker bezig geweest. Leuk verhaal en mooie belevenis. Complimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er heel mooi uit! Je kunt wel een lezing houden in de bibliotheek:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mens, wat ben jij goed bezig!!!!!!!!!!! Knap hoor (of is het een koud kunstje...;-P).
    Lekker zulke reizen, jammer dat het nu niet meer kan, of zou je dit met Yke ook willen ondernemen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank ! Lezing geven ? Dacht het niet haha. OP reis met Ike mee ? Graag. HIj zag de foto's en zei meteen al: wil ik ook heen !
    Veel lezen, als je het eenmaal weet is het niet zo moeilijk.... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen