maandag 3 juni 2013

Crowdsourcing en crowdfunding

De tekst op de site van de VerdiepDingen al meerdere malen doorgelezen. De voorbeelden zijn prachtig. Op de Site van VeleHanden staan mooie projecten, grappig om Naturalis weer tegen te komen, daar was ik niet al te lang geleden en Conny noemde dit ook in een eerdere blogpost. Voor de bieb zoiets doen, bedenken, is weer een heel ander verhaal.

Dat bibliotheken zakelijker moeten denken en handelen, lijkt me sowieso een goed idee. Dat bibliotheken ook inkomsten halen uit reclames en samenwerkingsverbanden in de regio nog beter. Waarom niet? Bij het grote publiek is de bieb nog steeds een soort geitewollensokken branche en doen we alleen in papieren boekjes uitlenen. En daar is dan ook meteen het knelpunt. Hoe zorg je al kleine bibliotheek ervoor dat wat je doet en voor welk project een grote bekendheid krijgt ?

Bibliotheek Langedijk kan aan proberen te haken bij projecten van de Broekerveiling, gezien wij ook een tafel hebben met Historische boeken van de omgeving. Of misschien iets met het Indian Summer festival? De bedenkers komen met regelmaat bij ons in de bieb. En hun ISF heeft het inmiddels geschopt tot heuse tv reclames hiervoor ! Samen projecten bedenken met andere gebruikers van de Binding. Hier zie ik ook dat men druk bezig is met het creƫren van acties: voorjebuurt Wat vooral opvalt is dat het meer grote steden zijn die hier hun voordeel mee doen. En teruglezend op de VerdiepDingen site zijn het ook met name meerdere bibliotheken en in grotere gemeenten die samen iets op poten weten te zetten.

Bibliotheek de Lage Beemden en hun ' bieb op school' vind ik wel een mooi voorbeeld. In eerste instantie denk je dat zoiets moet kunnen slagen. Alle ouders vinden hun kinderen meest belangrijk en daarbij hoort ook het onderwijs plus de bibliotheek. Was de adem van de Lage Beemden dan toch niet lang genoeg? Hoeveel projecten zijn er wel succesvol geweest? En hoeveel daarvan waren kleine bibliotheken zoals Langedijk en Heiloo ?

Eerlijk gezegd vind ik het erg moeilijk om hier nu werkelijk een bepaalde voorstelling bij te krijgen. Of een project te bedenken dat we als bibliotheek op deze wijze kunnen uitvoeren. Het verhaal van de Bieb op School is daarbij ook niet erg motiverend. Hoe lang moet die adem zijn om een project tot een succesvol einde te brengen?

3 opmerkingen:

  1. Zakelijker denken is een goed idee, al denken we vaak al redelijk zakelijk.

    Bij zakelijk denken hoort, denk ik, ook de afweging hoeveel iets oplevert afgemeten aan de hoeveelheid van de inspanning die je moet leveren voor "iets" lukt. En dan weet ik het nog niet zo heel goed. Ik ken tenminste ook wel voorbeelden van projecten van bibliotheken die met veel fanfare in de publiciteit kwamen maar die daarna maar door een handjevol gebruikers werden gebruikt. En of het daar nu om gaat ...

    Crowdfunding of sourcing kan misschien best werken. Maar dan moeten we 1 ding uitkiezen dat goed verkoopbaar is en dat niet hoor tot de reguliere dingen die men van een bibliotheek verwacht. Want heel veel vaker dan 1 keer in de paar jaar kun je zo'n actie ook weer niet ondernemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn altijd projecten van de lange adem, waarbij je meer dan alleen digitaal actief moet zijn. Het ligt er helemaal aan wat je doel is. Als je bijvoorbeeld merkt dat er niet echt een lokaal forum is, zou je dat als bibliotheek kunnen oppakken. Maar dan is het meer dan alleen techniek neerzetten en wachten tot 'het' gaat gebeuren. Het begint al met het denken vanuit de behoefte van de gebruiker. welke behoefte is er en ben jij degene die die behoeft kan vervullen? Wat levert het de gebruiker op en waarom zij hij/zij zijn/haar schaarse tijd steken in jouw project. Ben je in staat om voldoende tijd en mensen vrij te maken om het project te onderhouden? Wat moet het jouw bibliotheek opleveren. En dat gaat verder dan geld, maar kan ook liggen in positionering, betrokkenheid, zichtbaarheid, communityhub etc.

    En dan als het om crowdfunding gaat, ligt het ook aan het gevoel wat jouw bibliotheek, jullie als persoon oproepen bij de mensen die je wilt betrekken. De passie waarmee je het verhaal kunt vertellen, de noodzaak, de meerwaarde. En dat is heel lastig aan te geven. In de Lage Beemde was het allemaal veel te netjes, straalde het veel te weinig uit. Het sprak niet aan. En naar de rest is het gissen. Wat hebben ze fysiek aan middelen en activiteiten ingezet? En dan is het inderdaad goed om te bedenken of de actie meer kost of meer oplevert.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is denk ik inderdaad een langdurig iets en een die weloverwogen moet gebeuren. Komt mijn saxion-mediawijsheid-cursus toch van pas: kan ik er eerst een planning over in elkaar zetten...

    BeantwoordenVerwijderen