dinsdag 23 april 2013

Facebook...verdiept !

Fantastisch, Peter Minkjan, met The darkside of Facebook. Facebook is leuk, makkelijk, maar soms ook zó akelig irritant. Al die suffe spelletjes en verzoeken voor die verjaardagskalender heb ik inderdaad al een tijd terug geblokkeerd. Van een aantal mensen ook de updates uitgezet, want nee, ik wil niet horen dat je 'weer aan het werk moet', het ' een lange dag was', het ' druk was ' of dat je weer eens wat 'mankeert', omdat je nu eenmaal soort hypochonder bent... Dit voorbeeld betrof een ex-schoonzus. Maar dat probleem heeft zichzelf al opgelost, want sinds ik in Obdam ben gaan wonen heb ik een persoon of 50 ontvriend, waaronder ook zij. Sinds die tijd sta ik ook iets sceptischer tegenover Facebook. Via via hoorde ik al, dat iemand na het beeindigen van een relatie, op Facebook problemen had, omdat zij een update postte waaruit bleek dat ze wel blij was. Dat viel niet in goede aard bij de gezamelijke vrienden van het ontwrichtte koppel. Ingewikkeld allemaal dus soms...

Dat nieuwe zoeken op Facebook is ook wel bijzonder. De Graph Search. Het lijkt wel een dating site zo ? Ik heb nu al met regelmaat vreemde vriendschap-verzoeken, uit diverse landen, van mannen die ik zeker weten niet ken.( En ook niet wil leren kennen ) Als ik op een dating site wil, doe ik dat wel. Hier zet ik mijn vraagtekens bij en negeer alles vrolijk. Bepaalde vormen van zoeken zullen weer wel leuk en handig zijn. Misschien kan ik op die manier wel zoeken op het persoonlijk profiel van de bibliotheek, om vervolgens te proberen die mensen op de pagina te krijgen. Want een pagina is leuk, maar als persoon is het makkelijker interactie creëren met mensen. Ik vind de combi van de twee nog steeds best handig en ja, ik weet wel dat Facebook dat niet wil... Gelukkig ben ik niet een klein beetje eigenwijs soms :-)

Apps mbt Facebook ? Er zijn er zat. Gewoon Facebook en Paginabeheer en Messenger en Friendly for Facebook ( andere layout ) en ChatNow for Facebook ( zodat je snel en makkeljk middels een klein balkje op je i-Phone/Pad/Pod kan chatten ) Facely HD for facebook ( weer een andere Layout ) etc etc. Zat. Opmerkelijk vond ik wel het bericht over Facebook Home. Voor Android toestellen en daar weet ik dan weer niks van.. Maar het komt erop neer, dat je hele telefoon in het teken staat van Facebook. Voor een bibliotheek kan dat weer wel gemakkelijk zijn, als je continue daarmee in verbinding staat, dan kan de discussie, de interactie, pas echt op gang komen. Voor op het lijstje: Smartphone voor de bieb, om mee te kunnen Instagrammen en Facebook-en !

6 opmerkingen:

  1. Ik weet het nog niet helemaal zeker maar volgens mij heb je bijna precies omschreven waarom ik vaak roep dat Facebook van de duivel is.
    T is zo te lezen zo'n poel des verderfs dat ik bijna zou zeggen "och, leg t me toch nog eens uit". Bijna he, bijna.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Facebook is ook erg leuk, maar heeft gewoon een aantal irritante trekjes. En als je alles onder controle hebt, verzinnen ze wat nieuws :-)

      Verwijderen
  2. Jij eigenwijs? Nou dan bevind je je in goed gezelschap daar ;-) Zolang je de keuzes maar bewust maakt en weet dat de persoonlijke profielpagina van de bibliotheek morgen zo maar verdwenen kan zijn. Ook belangrijk is dat je het profielaccount van de bibliotheek niet als enige beheerder maakt van je pagina. Bij verwijdering kan je dan ook niet meer je pagina bijhouden. En het is goed om te weten dat je jouw profiel kan migreren naar je pagina. Je neemt dan al je vrienden mee als volgers. Het overzetten naar een bestaande pagina, moet met een omweg, maar is te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze pagina heeft meerdere ingangen, dus die is niet zomaar kwijt. Dat overzetten, heb ik inderdaad ook wel eens aan gedacht, dit stappenplan is wel erg handig daarbij, dank je wel , misschien moet ik dat toch maar eens gaan doen....als ik tijd heb...hihi

      Verwijderen
    2. Je zult raar staan te kijken als ie zomaar weg is, terwijl jij 'm 'net' wilde overzetten... Want dat 'zo maar' wordt veroorzaakt door een besluit van Facebook...

      Verwijderen
    3. ahhh ja, dat zou ik inderdaad niet grappig vinden....

      Verwijderen