vrijdag 5 juni 2009

wickie ...wiki....ding 11 dus



Flauw, maar bij het horen van Wiki is bovenstaand filmpje het eerste dat bij me opkomt.. Wicky de Viking. Geen documenten, geen zandbak-gedoe. Of kunnen we zandbak vervangen door Fjord ? Volgens de Wikipedia komt het woord Viking misschien van Fjord ?

Het is leuk om een document te kunnen starten waar een ieder zich mee kan bemoeien en de boel aan kan passen. Ik vraag me dan alleen af hoe het met de betrouwbaarheid zit.
Veel onderwerpen worden al snel gekleurd door een mening. Een artikel over de
Dalai Lama zal door een inwoner van China heel anders zijn dan een door een inwoner van Nederland ?

Ik heb gekeken op de sites die door 23 dingen genoemd werden. Van de meesten werd ik niet enthousiast. Veel te vol en eentonig. Nu waren dat met name de Amerikaanse sites. Misschien vinden ze het daar juist zo wel prettig lezen ? Voor mij was de Wiki van Deventer een verademing. Daar heb je het al: die site krijgt mijn voorkeur. Door deze site kan ik ook zien dat het inderdaad leuk kan zijn om een bibliotheek Wiki te hebben. pffff... gelukkig....want op de site van 23 dingen heb ik braaf zitten klikken en spelen ... maar aantrekkelijk vond ik het verder niet. Laat ik het daar maar bij laten en nu gaan Twitteren ;-)

1 opmerking:

  1. Maar gaat het hier om aantrekkelijkheid, of om het principe achter wiki. Die betrouwbaarheid geld voor heel veel sites. Daarom wordt de wikipedia ook voorzien van een functie waardoor niet iedereen mee zomaar artikelen aan kan passen. Maar ik vraag me af of de Wikipedia ook zo groot zou zijn geworden als dat principe al aan het begin ingevoerd zou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen